Masjid UAE: Al Warqa’a gabung sentuhan tradisional dengan reka bentuk moden
Masjid Al Warqa’a di Dubai adalah gabungan antara sentuhan tradisional dan reka bentuk moden.
Dicipta oleh Waiwai – sebuah studio seni bina dan reka bentuk grafik – ia dibuka pada 2015 dan boleh ditemui berhampiran pusat beli-belah City Center Mirdif.
Ia adalah bangunan unik yang mentakrifkan semula tanggapan tradisional seni bina Islamik.
Terletak di sudut jalan, masjid ini berbeza daripada yang lain di Dubai.
Kebanyakannya dikelilingi dengan pagar atau dikelilingi oleh halaman luar dan laluan.
Tetapi Al Warqa’a tidak mempunyai pagar dan dipenuhi dengan pokok kurma.
“Sepanjang sejarah, masjid-masjid telah memainkan peranan sebagai pusat komuniti,” kata arkitek utama Waiwai Wael Al Awar kepada The National.
“Kami mahu masjid Al Warqa’a melakukan ini juga.
“Keterbukaan adalah titik permulaan yang penting untuk projek itu. Tiada tembok sempadan dan ruang masjid terbuka kepada orang ramai. Ia bukan sahaja ruang untuk solat, tetapi juga tempat untuk orang ramai berehat, merenung dan berfikir.”
Struktur padu yang berbeza diperbuat daripada batu pasir Arab Saudi dan meniru palet warna padang pasir, menjadikannya kelihatan seperti bahagian bangunan ini muncul dari alam sekitar.
Bukaan melengkung di fasad batu pasir kemudian mendedahkan struktur putih yang jelas.
Pilihan warna ini, jelas Al Awar, mencerminkan penggunaan bahan tempatan dan serantau.
“Batu kuning dari Arab Saudi sangat bergema dengan konteks dan warna yang ditemui secara semula jadi dalam landskap rantau ini.” Al Awar berkata.
“Putih adalah tindak balas terhadap kepentingan cahaya dalam reka bentuk masjid – cahaya adalah salah satu nama Tuhan – dan kepada kekuatan cahaya semula jadi di UAE.”
Cahaya semula jadi memasuki dalaman melalui skylight, jelas Al Awar, menghapuskan keperluan untuk pencahayaan buatan.
“Kami mahu cahaya di masjid menjadi homogen,” katanya.
“Kami tidak mahu mencipta ruang yang mempunyai kontras tajam antara cahaya dan bayang-bayang. Bagi kami, ini adalah gambaran keinginan kami untuk mereka bentuk masjid yang mesra dan terbuka.”
Struktur dalaman putih, dilihat melalui lengkok terbuka, dihiasi dengan corak bunga lima segi seperti mozek yang turut dilihat pada menara masjid. Coraknya adalah tradisional dan grafik dalam gaya kontemporari. Ia terletak di dalam riwaq – arked atau serambi terbuka pada sekurang-kurangnya satu sisi mana-mana masjid tipikal seni bina Islam.
Corak bunga lima segi melambangkan waktu solat lima waktu.
“Ia adalah tindak balas kepada pergerakan matahari, yang merujuk kepada irama solat sepanjang hari,” jelas Al Awar.
“Bagi kami, adalah penting bahawa coraknya bukan arabesque, bagi mengelakkan idea reka bentuk masjid yang romantik dan poskad.”
Bentuk silinder tanpa tingkap menara itu lebih moden daripada reka bentuk tradisional corak mozek yang menghiasinya.
Kubah putih masjid muncul dari tengah-tengah struktur batu pasir, mencipta satu lagi kontras yang halus dan menarik dalam warna dan bentuk.
Kubah ini bebas daripada hiasan mozek dan tidak mempunyai garisan atau sudut geometri yang kuat, dengan senang hati membezakannya daripada struktur luaran dan menarik perhatian kepada bentuknya.
Walaupun reka bentuk mengandungi dua bentuk yang berbeza tetapi ringkas, ia saling melengkapi dan mewujudkan perasaan terbuka dan mesra.
“Projek kami untuk masjid ini bukan tentang obsesi terhadap masa lalu, tetapi lebih kepada memikirkan semula tradisi dengan pendekatan kontemporari,” kata Al Awar.
“Kami mahu menjadikan masjid ini lebih menarik dan kurang formal, untuk memulihkan dimensi komunal yang merupakan sebahagian daripada ruang solat pada masa lalu.”
THE NATIONAL, 20 Sep 2024
Mosques of the UAE: Al Warqa’a blends traditional touches with modern design
Al Warqa’a mosque in Dubai is a seamless blend of traditional touches and modern design. Created by Waiwai – an architecture and graphic design studio – it opened in 2015 and can be found near the City Centre Mirdif shopping mall. It is a unique building that redefines traditional notions of Islamic architecture.
Located on a road corner, the mosque is different from others in Dubai. Most are enclosed by a fence or surrounded by an outdoor courtyard and a path. But Al Warqa’a has no fence and is lined with palm trees.
“Throughout history, mosques have played a role as community centres,” Waiwai principal architect Wael Al Awar tells The National. “We wanted Al Warqa’a mosque to do this too.
“Openness was a crucial starting point for the project. There is no boundary wall and the mosque’s spaces are open to the public. It is not just a space for prayer, but also a place for people to relax, reflect, and think.”
The distinct cubic structure is made of Saudi Arabia sandstone and mimics the colour palette of the desert, making it look like this section of the building is emerging from the environment. Arched openings in the sandstone facade then reveal a stark white structure.
This choice of colour, Al Awar explains, reflects the use of local and regional materials. “Yellow stone from Saudi Arabia resonates deeply with the context and the colours found naturally in the landscape of the region.” Al Awar says.
“White is a response to the importance of light in mosque design – light is one of the names of God – and to the strength of natural light in the UAE.”
Natural light enters the interior through a skylight, Al Awar explains, eliminating the need for artificial lighting. “We wanted light in the mosque to be homogeneous,” he says. “We didn’t want to create a space that has sharp contrast between light and shadow. For us, this was a reflection of our desire to design a welcoming and open mosque.”
The white inner structure, seen through the open arcs, is decorated with a mosaic-like five-sided floral pattern that’s also seen on the mosque’s minaret. The pattern is both traditional and graphic in a contemporary style. It sits in the riwaq – the arcade or portico open on at least one side of any mosque typical of Islamic architecture.
The five-sided floral pattern symbolises the five daily prayer times. “It’s a response to the movement of the sun, which is a reference to the rhythm of prayer throughout the day,” Al Awar explains. “For us, it was important that the pattern wasn’t arabesque, to avoid the romanticised, postcard idea of mosque design.”
The windowless cylinder shape of the minaret is more modern that the traditional design of the mosaic patterns adorning it. The white dome of the mosque emerges from the centre of the sandstone structure, creating another subtle and appealing contrast both in colour and shape. The dome is free of mosaic ornamentation and has no strong geometric lines or corners, pleasantly distinguishing it from the exterior structure and drawing attention to its form.
While the design contains two different but simple shapes, they complement one another and create an open and welcoming feeling. “Our project for this mosque was not about an obsession with the past, but rather about rethinking tradition with a contemporary approach,” Al Awar says.
“We wanted to make the mosque more inviting and less formal, to recover the communal dimension that was an integral part of prayer spaces in the past.”
THE NATIONAL, Sep 20, 2024